Vastuullisuus on järjenkäyttöä
Yrityselämän trendisana on jo pitkään ollut vastuullisuus. Siihen liittyvälle terminologialle olemme saattaneet jo tulla immuuneiksi silkan yliannostuksen vuoksi. Kaavamaisesti toistetut sanat eivät enää puhuttele. Silmäilemme mekaanisesti asioita, jotka on kirjattu nettisivuille vain siksi, että niin kuuluu kertoa.
Alastek haluaa nostaa vastuullisuuskeskusteluun käytännön järjen äänen. Sen sijaan, että tarjoilisimme sinulle konsultin ohjeistaman geneerisen vastuullisuuspuheen, nostamme esiin viisi totuutta alamme vastuullisuudesta.
1.Jokainen suomalaisyritys on minimitasolla vastuullinen – jos näin ei olisi, ei yritystäkään enää olisi.
Globaalissa vertailussa Suomen lakien ja yleisesti vaadittujen ohjeistusten mukaan toimiminen ohjaa jo automaattisesti vastuulliseen toimintaan. Lakisääteisten kriteerien täyttäminen ei kuitenkaan tee yrityksestä vastuullisuuden edelläkävijää eikä suunnannäyttäjää.
Me emme julistaudu edelläkävijäksi superlatiivien kera, vaan vastuullisuusfilosofiaamme ohjaa terve järki.
2. Järkevin valinta on usein hankittu itsekkäin perustein.
Jokainen meistä haluaa löytää arkeensa laadukkaita tuotteita, jotka kestävät aikaa ja kulutusta. Jos tuote kovassa käytössä kuitenkin hajoaa, on se voitava korjata varaosilla, joita on helposti saatavilla. Ja kun eteen tulee tuotetta koskeva kysymys, on arvokasta tavoittaa botin sijasta oikea ihminen, joka osaa vastata.
Tiedostavina kuluttajina hankimme asioita luotettavilta toimijoilta aitoon tarpeeseen. Tarkoituksenmukaisuus ohjaa valintaamme. Miksi emme toimisi samoin järkiperiaattein julkisissa tai yrityksen hankinnoissa? Osta siis yhteisillä rahoilla asioita, joita itsekin olisit valmis käyttämään.
Järkevin valinta on usein myös vastuullisin valinta.
3. Jos tuote on epäilyttävän halpa, on hyvä todellakin epäillä.
Milloin viimeksi ostit todella laadukasta ja kestävää todella edullisesti? Jos hinta vaikuttaa liian halvalta ollakseen vastuullisesti tuotettua, se myös on sitä.
Halvimman hinnan ohjatessa ostopäätöstä, voit olla varma, että joku osapuoli tulee kaltoinkohdelluksi. Sijaiskärsijäksi voi joutua esimerkiksi työntekijä, joka ei saa työstään riittävää korvausta tai ympäristö, jota rasitamme joko kaukaisella logistiikalla tai kestämättömillä materiaalivalinnoilla. Vastuullisen yrityksen tuotanto ei vain voi olla markkinoiden halvinta.
Halvan tuotteen ostaessamme otamme tietoisen riskin: todennäköisesti käyttöikä on lyhyt, jolloin hankinta ei ollutkaan enää edullinen, sillä pian on ostettava tilalle uutta.
4. Kotimaisuus antaa kasvot – ja niistä on sinulle hyötyä.
Kun tarkastelit kohtia 1–3, teit todennäköisesti jo johtopäätöksen siitä, että kotimaisen kumppanin valintaa ei tehdä halvimman hinnan perusteella. Suunnittelun lisäksi myös tuotanto on meillä kotimaista työtä – mikä on jälleen yksi vahva vastuullisuusargumentti. Vaikka yritys olisi suomalainen, mutta tuotteet valmistetaan muualla, ei yritys välttämättä pysty avaamaan kaikkia tärkeitä vastuullisuuden yksityiskohtia kysyjälle, koska aivan kaikesta ei ehkä ole tarkkaa tietoa.
Me tiedämme mitä tuotannossamme tapahtuu ja toimintafilosofiaamme kuuluu aina myös suunnittelijan nimen kertominen. Halutessasi pääset keskustelemaan suoraan – tai kauttamme – suunnittelijan valinnoista: mitkä ovat olleet tuotteen syntyhetkillä ratkaisevia tekijöitä vastuullisesti ajattelevan suunnittelijan työpöydällä.
5. Taloudellinen vastuu lisää asiakastyytyväisyyttä.
Viime vuosina vastuullisuuskeskustelua on pitkälti ohjannut kollektiivinen huoli ympäristöstä. Ilmastotavoitteita on asetettu ja laadittu tiekarttoja kohti parempaa. Ehdottoman hyvä niin.
Ympäristövastuun korostuessa taloudellinen vastuullisuus on jäänyt vähälle huomiolle. Mutta jos yritystä ei kohta enää ole, kuka kantaa vastuun siitä, että loppukäyttäjä voi olla hankintaan tyytyväinen?
Pitkäkin takuu raukeaa samalla hetkellä konkurssin kanssa. Vain liiketaloudellisesti menestyvä yritys pystyy seisomaan myyntihetkellä annettujen lupausten takana. Kestävämpää tuotantoa tavoittelevat innovaatiot syntyvät vain taloudellisesti vakaisiin yrityksiin.